
Laat spelend leren niet verdwijnen door de verwachting dat je zoveel mogelijk 'doelen' hebt afgevinkt.
Herken je dit?
Je bent volop bezig in de klas, kinderen spelen, ontdekken, lachen en leren. Maar dan is er dat lijstje. De doelen die je zogezegd moet afvinken. Het voelt alsof het speelse leren soms in de weg staat van wat er “verwacht” wordt.
Wanneer doelen belangrijker lijken dan kinderen
Ik herinner me dat een directie me zei: “Ze kunnen in het eerste leerjaar niet goed meer stilzitten, daarom moeten ze nu in de derde kleuterklas elke dag anderhalf uur met werkblaadjes oefenen.”
Een kind van vijf dat anderhalf uur stilzit? Dat staat haaks op hoe jonge kinderen zich écht ontwikkelen. Toch zag ik mezelf soms meegaan in deze redenering, uit angst om als leerkracht afgerekend te worden.
De druk van de inspectie
Wat uit angst voor inspectie verwacht wordt, zet druk op ons als leerkrachten. Je krijgt de boodschap dat je moet kunnen bewijzen dat élk doel zichtbaar wordt behaald. En dus leg je jezelf op om af te vinken in plaats van te vertrouwen op je eigen expertise: dat kinderen leren door te spelen.
Ik merkte dat ik hierdoor vaak meer tijd stak in lijstjes bijhouden en werkblaadjes verzamelen, dan in het écht begeleiden van het spel. Dat deed pijn, want ik voelde hoe kinderen hierdoor kansen misten.
Wat kinderen écht nodig hebben
Kinderen ontwikkelen zich niet door vakjes op een lijst. Ze ontwikkelen zich door te ontdekken, te bewegen, te spelen, te proberen, fouten te maken en weer opnieuw te beginnen. Juist in dat spel gebeuren de mooiste leermomenten. En vaak bereik je op die manier méér doelen dan je ooit kon afvinken.
Wat ik nu anders zou doen, mijn tip aan jou!
Vandaag zou ik meer durven vertrouwen op mijn pedagogische kracht als leerkracht. Ik wéét dat spelend leren de basis is voor échte ontwikkeling. Dat wil ik aan (startende) leerkrachten meegeven: blijf staan voor het belang van spel, ook al lijkt de druk om doelen af te vinken soms sterker.
Onthoud dit
“Een kind ontwikkelt zich niet in een vakje dat je afvinkt, maar in een spel dat je samen beleeft.”
Hoe ervaar jij de druk van de inspectie/directie en de visie van leren door 'doelen afvinken' i.p.v. 'spelend leren'? Laat het me weten via een mailtje of stuur me een dm op insta!
Liefs,
Tinneke